איפה מותר לשים מבנה יביל

מבנה יביל דורש אישור מהרשויות בדיוק כמו מבנה קבע. אנשים נותים לחשוב שבגלל שהמבנה יביל וניתן להזיז אותו רשויות החוק יהיו סבלניות יותר. בשנים האחרונות המנהל האזרחי עשה פעולות אכיפה וסדר בכל המושבים בדרום הארץ והמרכז והמון אנשים קיבלו צווי פינוי והריסה למבנים יבילים שהיו אצלם בשטח המגרש או בשטחים החקלאים שלהם. פעולות אלו של המנהל האזרחי הוציאו לשוק היד שנייה המון מבנים יבילים למכירה והשפיעו מאוד על מחירי השוק של מבנים משומשים. 

מבנה יביל אישורים נדרשים

בדומה למבנה קבע גם מבנה יביל דורש היתר בנייה מהרשויות. במקרים מסויימים האישור ינתן לתקופת זמן קצובה מראש בידיעה שהמבנה בשטח באופן זמני. עם סיום תקופת האישור ידרשו להוציא את המבנה מהשטח. במידה ואתם רוצים להניח מבנה בשטח ללא תיאום ואישורים כנדרד תמיד כדאי להניח את המבנה בשטח שיעוד הקרקע שלו היא מגורים ולא חקלאי או שטח ציבורי. ברגע שהמבנה בשטח שלכם שהוא מיועד למגורים כל המאבק יראה אחרת. 

השגת האישור לאחר הנחת המבנה

במדינה שלנו הרבה פעמים קובעים קודם עובדה בשטח ואחר כך דואגים לאשר אותה. גם אם התעוררו בעיות לאחר שהנחתם מבנה ברגע שהתחלתם בתהליך הסדרה ואישורים יכול להיות שיתנו לכם להשאיר את המבנה בלי מלחמות עולם איתכם. הכי טוב כמובן להתייעץ עם אדריכל ולנסות להשיג אישור מראש או להבין ממנו מה הסיכונים שלוקחים בצעד זה. 

מבנה נייד ללא אישורים

הבעיה העיקרית של מבנים ללא אישורים זה תלונות של שכנים והתנגדות של וועד המקום. התופעה שדווקא מבנים ניידים מונחים ללא אישור היא מכמה סיבות ויתרונות שיש למבנים ניידים.  היתרון הראשון הוא שבהנחת מבנה יביל ברגע אחד הנחת את המבנה ולא היה צורך בעבודות תשתית ובנייה ממושכות בשטח מה שמצמצם את האפשרות שישהו ישים לב יותר מידי לעבודות בנייה שאתה עושה. היתרון השני והמשמעותי מבנים יבילים משומשים לא עולים יקר הסיכון שלוקחים בהצבת מבנה יביל בשטח ללא אישור הוא באופן יחסי לא גדול. ובמקרה הכי גרוע תמיד אפשר להזמין מנוף ולפנות את המבנה. 

 

מבנה יביל על גלגלים

ישנם מבנים יבילים שנבנו כל כלי רכב או נגררים. מבנים אלו אין לרשויות החוק הרבה מה לעשות מולם כל עוד לרכב יש טסט וביטוח בתוקף הוא יכול לחנות בשטח ללא הפרעה. בנגררים המצב קצת שונה נדרש שלנגרר יהיה טסט בתוקף ושיהיה רתום לכלי רכב שגורר אותו. זה החוק היבש בתכלס יש המון נגררים שהוסבו למגורים ומונחים במושבים ומגרשים בערים ללא כל הפרעה. בית על גלגלים הפך להיות פתרון נהדר למצוקת הדיור אם אתם מחפשים פתרון מגורים כדאי לשקול את זה גם. 

 

חוק שינוע יבילים ביהודה ושמרון

ביהודה ושומרון חל החוק הצבאי שאומר שאסור להוביל ולהציב שום מבנה יביל ללא תיאום וקבלת אישור מהמנהל האזרחי. החוק מאפשר למנהל האזרחי להחרים מבנים שנתפסו בדרכים כולל אפשרות להחרים את המשאית שאיתה התבצעה העבירה. אגב גם אם הגעתם למחוז חפצכם בשלום מבלי שישימו לב המינהל האזרחי רשאי להחרים את המבנה היביל שלכם בתוך 30 ימים מרגע הנחתו בשטח. יכול פשוט לבוא ולהחרים ללא כל צו או התראה מוקדמת. במידה ובחרימו לכם בדרך כלל המבנה ילקח לבית אל ועל מנת לשחרר אותו תידרשו לשלפ קנס כפי שגובה הקנס ניתן למיקוח מולם. 

אהבתם? רוצים לשתף את המאמר עם חברים?
WhatsApp
על מה דיברנו כאן במאמר